Kampanie Facebook Ads

Facebook oprócz komunikatora i platformy informacyjnej, jest genialnym narzędziem do reklamowania swojej działalności. Podstawową kwestią uruchomienia kampanii reklamowej na FB jest określenie jej celu. Możemy zwiększyć świadomość naszej marki, jak i zasięg poprzez wyświetlanie reklam użytkownikom Facebook’a opierając się na ich zainteresowaniach, miejscu zamieszkania, wieku, stanie cywilnym, pozycji społecznej, zawodzie, posługiwanym języku, itp. Jest szereg możliwości sprecyzowania grona odbiorców, wszystko w kwestii odpowiedniego dobrania parametrów i ruszenia z kampanią. Kolejnym zadaniem reklam na Facebook’u jest np. pozyskanie ruchu na Twoim fanpage’u lub stronie internetowej poza Facebook’iem. Możemy kierować internatów do odwiedzenia Twojej strony w celu zapoznania się z jej treścią, bądź też sprawić, aby wykonali jeszcze dodatkową reakcję, np. pozostawili swój adres email w zamian za otrzymanie np. rabatu na zakup produktów w Twoim sklepie.

Narzędzia Facebook’a pozwalają na śledzenie działań internautów i wykorzystywanie ich w celu optymalizacji wyświetlania reklam. Platforma ta uczy się kiedy i komu wyświetlać treści, aby uzyskać założony cel, biorąc pod uwagę kto i jakie ruchy wykonuje w sieci, oczywiście po uprzednio odpowiednim zdefiniowaniu grona odbiorców. Oprócz tego pozwala na tworzenie reklam dynamicznych, czyli takich, które będą odpowiednie dla potencjalnych klientów Twojego sklepu – tych którzy przeglądają podobne produkty u konkurencji.
Istnieje szereg możliwości dostosowania Twoich reklam do właściwych osób, właściwych widzów, którzy będą wykonywali przewidziane czynności, jak również umiejscowienia ich na tablicy – „wall’u”, itp. ale wymaga to odpowiedniej wiedzy i kunsztu w wykonywanym fachu.

Nie przejmuj się! Zajmij się tym, na czym znasz się najlepiej, a w tej materii pozwól wykazać się doświadczonemu zespołowi, który odpowiednio zajmie się Twoim celem marketingowym.

O co w tym wszystkim chodzi?

Cele reklamowe

Facebook pozwala na wybranie jednego z kilkunastu dostępnych celów reklamowych. W zależności od wybranego celu, system udostępnia różnorodne ustawienia kampanii. Tylko jak je odpowiednio skonfigurować? To już zostaw nam.

Grupa odbiorców

Kluczowym elementem kampanii reklamowej na Facebook’u jest dobranie odpowiedniej grupy odbiorców. Dzięki temu, że Facebook zbiera ogrom informacji o swoich użytkownikach, jest dużo łatwiej sprecyzować docelową grupę widzów Twoich reklam. Pozostaje jeszcze niestandardowe grono odbiorców…

Umiejscowienia

Tworząc kampanię, a do niej reklamy, masz możliwość określenia gdzie te reklamy będą wyświetlane. Facebook oferuje wiele miejsc, w których pojawią się Twoje reklamy, np. na Twojej tablicy, w bocznym menu, w Messengerze, itd.

Budżet i harmonogram

Określenie budżetu na reklamy to kolejny bardzo ważny element Twojej kampanii. Wpływa on na częstotliwość wyświetlania reklam, intensywność zbierania informacji o Twoich klientach oraz realizację założonych przez Ciebie celów marketingowych, np. zakup produktów w Twoim sklepie.

Cele Reklamowe

Określenie celu reklamowego to pierwszy krok w stworzeniu kampanii na Facebook’u. Ma on ogromny wpływ na realizację całego projektu marketingowego. W tym miejscu musisz wiedzieć czego chcesz, a przede wszystkim wiedzieć jaki masz wybór. W menu po prawej stronie znajdziesz więcej informacji na temat poszczególnych celów marketingowych, jakie możesz wybrać podczas konfiguracji kampanii reklamowej na Facebooku.

Świadomość

Kategoria „Świadomość” daje możliwość wyboru jednego, spośród dwóch celów marketingowych:

– Rozpoznawalność marki – jej celem jest dotarcie do tych osób, które z większym pradopodobieństwem zwrócą uwagę na Twoje reklamy. Ma to na celu zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki i świadomości widzów o jej istnieniu.

– Zasięg – jej celem jest dotarcie Twojej reklamy do jak największej liczby widzów.

Działania

Ta kategoria umożliwia większy wybór celów marketingowych. Są nimi między innymi:

– Ruch – pozwala skierować widzów do miejsca docelowego na Facebook’u lub poza nim, np. Twoja strona internetowa, aplikacja lub konwersja na Messengerze.

– Aktywność – pozwala zachęcić widzów do wyświetlania Twojego posta lub strony oraz interakcji z nimi. Mogą to być polubienia, komentarze, udostępnienia, reakcje na wydarzenia i relizacja ofert.

 – Instalacje aplikacji – pozwala skierować widzów do sklepu z aplikacjami, z którego mogą pobrać Twoje oprogramowanie.

– Wyświetlenia filmu – pozwala promować filmy, które zawierają propozycje Twoich produktów i ich premiery, historie klientów, pozakulisowe ujęcia, wszystkie, które mają na celu zwiększenie popularności Twojej firmy.

– Pozyskiwanie kontaktów – pozwala zbierać informacje kontaktowe od widzów, którzy są zainteresowani Twojego biznesu.

– Wiadomości – pozwala nakłonić widzów do rozmowy z Tobą i Twoimi przedstawicielami poprzez komunikator Messenger. Ma to na celu udzielanie pomocy, jak również odpowiedzi na pytania dotyczące np. produktów, którymi handlujesz, dokonywanie zakupów, itp.

Konwersja

Ta kategoria celów marketingowych pozwala działać na konwersjach. Do wyboru są:

– Konwersje – polega na zachęceniu widzów do podejmowania pożądanych działań na Twojej stronie internetowej, aplikacji lub Messengerze. Mogą to być np. dokonanie zakupu w Twoim sklepie lub uprzednie dodanie informacji i płatności. Dodatkowym udogodnieniem umożliwiającym dokonywanie pomiarów aktywności osób jest Piksel Facebooka.

– Sprzedaż z katalogu – polega na tworzeniu reklam, które automatycznie wyświetlają produkty z Twojego katalogu na podstawie grona odbiorców.

– Wizyty w firmie – polega na promowaniu lokalizacji np. Twoich punktów sprzedaży, sklepów wśród osób przebywających w ich pobliżu.

Umiejscowienia

Dzięki umiejscowieniom możesz wyświetlać reklamy właściwym osobom w odpowiednich miejscach! Facebook pozwala na automatyczny wybór umiejscowień, aby w ten sposób zmaksymalizować budżet reklam i wyświetlać je tam, gdzie będą osiągać najlepsze wyniki. W menu po prawej stronie dowiesz się więcej o dostępnych opcjach, które można wybrać manualnie. W zależności od platformy do wyboru są:

Facebook
  • Kanał aktualności
  • Artykuły ekspresowe
  • Wideo typu in-stream
  • Prawa kolumna
  • Proponowane filmy
  • Marketplace
  • Relacje
Instagram
  • Aktualności
  • Relacje
Audience Network
  • Native, Banner and Interstitial
  • Wideo typu in-stream
  • Wideo z nagrodą
Messenger
  • Skrzynka odbiorcza

  • Relacje

  • Sponsored Messages

Określone urządzenia mobilne i systemy operacyjne
  • Wszystkie urządzenia mobilne

  • Tylko urządzenia z systemem Android

  • Tylko urządzenia z systemem iOS

  • Tylko telefony wielofunkcyjne

    Ta opcja znajduje zastosowanie m.in. przy promowaniu aplikacji dostępnych na konkretną platformę.

Grupa odbiorców

Aby odnieść sukces biznesowy na Facebook’u, kluczowy wpływ ma trafnie dobrana grupa odbiorców. To widzowie Twoich reklam będą podejmowali interakcje z wyświetlanymi materiałami, dlatego ważnym jest, aby ich grono było maksymalnie sprecyzowane. Facebook oferuje zdefiniowanie wielu parametrów związanych z odbiorcami Twoich reklam dzięki ilości informacji, które użytkowicy portalu udostępniają o sobie. Wykorzystując tą wiedzę, np. dane demograficzne osób, ich lokalizację, czy zainteresowania istnieje możliwość wyboru odpowiedniej widowni, która jest zainteresowana produktem, który promujesz. W menu po prawej stronie przeczytasz po krótce jakie są zmienne, które można zdefiniować.

Grupa niestandardowych odbiorców

Jest to zaawansowana opcja, która pozwala wyszukać na Facebook’u istniejących widzów, czyli osoby zainteresowane produktem, który chcesz wypromować biorąc pod uwagę ich listę, ruch w witrynie i aplikacji lub aktywność na Facebook’u.

Lokalizacje

Kierowanie na podstawie lokalizacji umożliwia wyświetlanie reklam wykorzystując lokalizację odbiorców – według kraju, regionu lub miasta. Targetowanie to obejmuje osoby mieszkające w danej lokalizacji, osoby, które niedawno znajdowały się w tej lokalizacji, które podróżują lub wszystkie możliwości na raz.

Wiek

Facebook umożliwia dotarcie do grona osób w przedziale wiekowym od 13 roku życia do 65+.

Płeć

– Wszyscy

– Kobiety

– Mężczyźni

Języki

Niekoniecznie osoby mieszkające w Polsce muszą mówić po Polsku. W naszym kraju mieszkają również osoby, które posługują się innym językiem, więc warto wziąć ten aspekt pod uwagę. 

Szczegółowe opcje targetowania

Jest to zaawansowana opcja konfiguracji Kampanii Facebook Ads. Daje możliwość sprecyzowania, jakie kryteria muszą spełniać Twoi widzowie, aby wyświetlona została im Twoja reklama oraz wykluczenie tych osób, których uwzględnienie w grupie odbiorców nie przyniesie poządanych rezultatów.

Budżet i harmonogram

Zasobność budżetu kampanii Facebook Ads w przeważającej mierze wpływa na częstotliwość wyświetlania reklam, a co za tym idzie na zwiększenie szansy na uzyskanie porządanej interkacji widza z reklamą. Algorytmy Facebooka są tak zaprojektowane, aby wyświetlały Twoje reklamy i realizowały ich budżet w jak najbardziej skuteczny i efektywny sposób. Dynamiczny rynek aukcji reklam sprawia, że pojawiają się okazje, które niezwłocznie program wykorzystuje. Jeżeli w danym momencie, o określonej porze dnia, lokalizacji, itp. reklamy mogą przynieść lepsze rezultaty, to są one wyświetlane osobom, które dają większą szansę pozyskania założonego efektu. Wtedy budżet dynamiczniej jest wykorzystywany, a wyhamowywany w momentach wyciszenia działań w sieci. W menu po prawej stronie dowiesz się więcej o możliwościach, jakie daje Facebook w określaniu budżetu i harmonogramu jego wykorzystania.

Budżet
  • Dzienny
  • Całkowity – po wybraniu tej opcji obligatoryjnym jest ustalenie ram czasowych od kiedy do kiedy ma być wykorzystywany.
Harmonogram

W zależności od wyboru metody rozliczania (czy dzienne, czy całkowite) istnieje możliwość określenia harmonogramu wyświetlania reklam. Reklamy mogą być emitowane:

  • w sposób ciągły, począwszy od dnia ich uruchomienia
  • po uprzednio ustalonych ramach czasowych ich funkcjonowania
Optymalizacja pod kątem wyświetleń reklamy

Do wybory są np:

  • Konwersje
  • Wyświetlenia strony docelowej
  • Inne opcje (kliknięcia linku, wyświetlenie lub unikatowy zasięg dzienny)

Jeżeli wybrana zostanie opcja np. Kliknięcia linku, to Facebook będzie wyświetlał reklamy osobom, które z największym prawdopodobieństwem klikną ten link.

Strategia składania ofert

W zależności od wybranej opcji optymalizacji pod kątem wyświetleń reklam, to menu może się różnić. Do wyboru są m.in. możliwości takie jak:

  • Najniższy koszt – wykorzystywane w celu uzyskania największej liczby wyników w ramach budżetu
  • Koszt docelowy – utrzymuje stały koszt średni celu (dostępne w optymalizacji pod kątem konwersji)
Kiedy Facebook naliczy opłaty?

W zależności od celu optymalizacji, zapłacisz Facebook’owi za inną realizację. Do wyboru są m.in.:

  • Wyświetlenie reklamy
  • Kliknięcie linku
Typ wyświetlania

Dostępne opcje:

  • Standardowe – aby zapobiec zbyt szybkiemu wykorzystaniu budżetu, ustawienie to, do kontroli nad wydatkami, stosuje rytm wyświetlania.
  • Przyspieszone – rozdysponowuje środki najszybciej, jak to możliwe. W takim sam sposób uzyskuje rezultaty. To ustawienie przydatne jest w przypadku pilnych promocji.